Expert legislatia muncii este liantul care ajută şi susţine armonizarea relaţiilor angajat-angajator, spre binele comun al ambelor părţi.
Expert legislatia muncii este ocupaţia prevăzută de Legea 213/ 30 septembrie 2020 care a modificat Codul Muncii.
Conform Legii menţionate, expert în legislatia muncii este unul dintre consultanţii externi specializaţi în legislaţia muncii, alături de avocat şi mediator specializat în legislaţia muncii.
Standardul ocupaţional pentru expert legislatia muncii prevede următoarele competenţe profesionale (vezi şi aici) :
- Aplicarea legislației naționale, europene și internaționale a muncii și securității sociale.
- Redactarea și/sau avizarea contractelor individuale / colective de muncă, precum și a tuturor actelor specifice legislației muncii și securității sociale.
- Aplicarea legislației cu privire la egalitatea de șanse, precum și combaterea hărțuirii la locul de muncă.
- Asistarea lucrătorilor la negocierea, încheierea, modificarea, suspendarea sau încetarea contractului individual / colectiv de muncă, inclusiv pe timpul cercetării disciplinare.
- Reprezentarea angajatorilor / patronatelor / sindicatelor la negocierea, încheierea,modificarea, suspendarea sau încetarea contractelor individuale / colective de muncă.
- Organizarea muncii și elaborarea sistemelor de salarizare la nivelul unității.
- Aplicarea procedurilor privind concedierea pentru motive care țin sau nu țin de persoana lucrătorului.
- Realizarea cercetării disciplinare, precum și aplicarea procedurilor legale privind răspunderea patrimonială.
- Aplicarea procedurilor privind soluționarea cererilor sau reclamațiilor individuale ale lucrătorilor.
- Concilierea conflictelor de muncă.
- Acordarea de consultanță / consiliere de specialitate în legislația muncii și securității sociale.
- Reprezentarea extrajudiciară a angajatorilor / patronatelor / sindicatelor în relația cu autoritățile din domeniul muncii și securității sociale.
Cine poate solicita serviciile unui expert în legislatia muncii?
- Angajatorul, atunci când nu îşi asumă atribuţiile specifice de resurse umane şi salarizare sau nu a repartizat prin fişa postului aceste atribuţii unui salariat;
- Pentru efectuarea cercetării disciplinare, angajatorul va apela la serviciile unui consultant extern specializat în legislaţia muncii, pe care îl va împuternici în acest sens;
- În cursul cercetării disciplinare prealabile salariatul are dreptul să fie asistat, la cererea sa, de către un consultant extern specializat în legislaţia muncii;
- La negocierea, încheierea sau modificarea contractului individual de muncă ori pe durata concilierii unui conflict individual de muncă, angajatorul şi/ salariatul pot fi asistaţi de către un consultant extern specializat în legislaţia muncii;
- Serviciile externe specializate în resurse umane şi salarizare vor fi coordonate de către un expert în legislaţia muncii.
În privinţa sarcinilor şi responsabilităţilor unui expert în legislatia muncii( sursa), acesta:
1) aplică conceptele de bază și cunoaște terminologia specifică dreptului muncii și securității sociale;
2) aplică prevederile legale din domeniul muncii și securității sociale;
3) evaluează consecințele aplicării legislației muncii la nivelul angajatorului;
4) negociază contracte / acorduri colective;
5) negociază contracte individuale de muncă;
6) redactează contracte / acorduri colective și actele subsecvente acestora;
7) cunoaște condițiile de declarare a grevei;
8) cunoaște procedurile legale cu privire la grevă;
9) identifică formele tipice şi particulare ale contractelor individuale de muncă;
10) identifică, redactează şi utilizează diverse tipuri de contracte individuale de muncă
11) identifică și redactează clauzele speciale cuprinse în contractul individual de muncă;
12) identifică și remediază neconformitățile, erorile materiale sau omisiunile existente în conținutul actelor specifice raporturilor juridice de muncă / serviciu;
De asemenea, expertul în legislatia muncii:
13) emite opinii în acord cu legislația în vigoare;
14) identifică cauzele ce atrag modificarea contractului individual de muncă;
15) identifică cauzele ce atrag suspendarea contractului individual de muncă;
16) analizează și aplică prevederile legale cu privire la timpul de muncă și a timpul liber al salariaților;
Totodată:
17) identifică cauzele ce atrag încetarea contractelor individuale de muncă sau a raporturilor de serviciu;
18) redactează actele specifice încetării contractelor individuale de muncă sau a raporturilor de serviciu;
19) identifică cauzele ce atrag concedierea;
20) înțelege cauzele reale și serioase de desființare a posturilor;
21) redactează actele specifice concedierii;
22) redactează regulamentul intern și aplică prevederile acestuia;
23) soluționează cererile sau reclamațiile salariaților;
24) identifică abaterile disciplinare;
25) conduce şedința de cercetare disciplinară;
26) asistă salariatul cercetat pe toată durata cercetării disciplinare;
27) propune aplicarea sancțiunilor disciplinare;
28) identifica existența unui prejudiciu și evaluează dimensiunea acestuia;
29) formulează cereri de recuperare a prejudiciilor;
30) redactează dispoziții de imputare și angajamente de plată în cazul funcționarilor publici;
31) identifică şi înţelege formele de răspundere contravențională și penală;
32) identifică conflictele de muncă;
33) analiză situațiile conflictuale;
34) alege modalităţile de soluţionare a conflictelor de muncă;
35) conduce sedința de conciliere a conflictelor de muncă;
36) propune soluții concrete de rezolvare amiabilă a conflictului;
37) emite opinii menite să ofere părților soluții legale de stingere a conflictului;
Şi
38) identifică instanțele competente material și teritorial să judece conflicte de muncă;
39) evaluează consecinţele aplicării regulamentelor , politicilor și procedurilor la nivelul angajatorului;
40) are capacitate de analiză și de organizare și normare a muncii;
41) are capacitate de proiectare/reproiectare a fișelor de post;
42) analizează și propune sisteme de salarizare și recompensare;
43) stabilește planurile de formare profesională la nivelul angajatorului;
44) stabilește criteriile și procedura de evaluare profesională a salariaților;
45) reprezintă extrajudiciar angajatorii în relația cu autoritățile din domeniul muncii și securității sociale.
Constantina Puicu
Mediator&Expert în legislatia muncii
Contact
Te-ar mai putea interesa şi:
Obligația de restituire a salariatului
Internship-Ce ar trebui să ştii?
Munca in Weekend-Ce Drepturi Ai
Munca Suplimentara-Ce ar trebui să ştii
Contractul Individual de Munca-pe înţelesul tuturor
Despre concilierea conflictelor individuale de muncă
6 comentarii